Langkau ke kandungan utama

berpantang 44 hari (siri tidak berganbar)


Berpantang.. 40 ke 44 hari ha korang.? Adoiii aku dah jemu da makan masakan berpantang ni..:(.. kadang2 rasa da tak mo makan nasik.. bosan.. maklum le masak sendiri.. huhu.. masuk hari ni dah 32 hari.. mcm dah tak lama nak abes kan.? Hihi..

Bersyukurlah korang yg dpt berpantang betul2 time bersalin ni.. aku rasa masa anak pertama je aku pantang betul2.. masa tu tak de pengalaman.. aku dok umah ayah aku.. so mmg pantang betul2 n byk takut2 nak makan itu ini.. habis pantang baru aku alek kl..

Anak ke 2 aku dok 2 minggu je kat umah ayah.. then aku dah tak betah berjauhan ngan somi.. anak ke 2 aku normal.. 2 minggu dah rasa sehat aku call somi suh ambik..sian dia nak ulang alik kl temerloh.. byk kos jugak tu.. tp b la anak ke 2 aku pun da mcm tak berpantang sgt kot.. coz jarak aqil n akif dekat..setaun jerk.. so mmg dugaan hebat la aku rasa.. mcm jaga anak kembar.. mmg time tu kena berkerjasama laki bini.. aku uruskan adik laki uruskan aqil..gitew.. urut pun dah lewat.. kat rumah aku masak sendiri.. uruskan diri sendiri.. ahhh  sumer sendiri lerrr..

Anak ke 3.. operate.. 2 minggu kat kg.. coz ayah aku tak dpt nak jaga 2 minggu pertama tu.. so somi anta alek kg mertua.. tp idak la jugak aku dpt rehat yg cukup n membelai2 diri.. coz sumer anak2 pun ade kat kg ngan aku.. walaupun mak n bapak mertua ada tp kdg2 tak sanggup nak bg arahan cebokkan ank aku dlm jamban.. so aku la kena cebokkan.. mandikan baby dah tentu la aku.. sbb tak de sapa nak tlg mandikan..

Anak ke 4 aku decided nak duduk umah sendiri jerk.. lg pun dah 4 kot..hihi.. sebenarnya aku lebey selesa dok umah sendiri.. dok katil sendiri.. bilik air sendiri.. ..aku bebas hahhaha... masak sendiri jugak.. apalah sgt masak org pantang kan.. sayur sawi masak air.. ikan bilis goreng.. ikan bakar..tak pun aku goreng je guna minyak sikit.. ikan masak singgang.. ishhh s3nang sgt kot..;p.. aku jugak ttp tlg usb3n gosok baju keje.. sediakan baju anak2 nak pegi sekolah n taska.. kadang2 aku sapu2 sikit2.. tp pelan2.. takut tumpah darah owang tua kata.. tak tahan gak aku b la nampak umah sepah sgt.. tp bab sidai..basuh kain mmg usben yg buat.. bereskan dapur pun usben.. periuk belanga dia basuh siap sblm gi kerja.. masyeh yang..; ).. hari ke 30 selamba aku request ayam kfc kat usben..jemu da aku mkn nasik.. laju2 usben p beli..miahaha..:)..

Ntah kali ni aku tak strict sgt pasal makan.. cuma yg tak boley makan mmg idak la aku sentuh.. air sejuk mmg tak minum.. tp air mmg aku minum byk.. nasik pun aku mkn byk.. lapar wehhh.. nak plak baby menyusu kuat.. sarapan amek biskut jerk.. sikit risau coz kali ni aku rasa aku mkn byk time pantang.. dulu2 mkn sikit jerk.. tp susu kurang.. kena top up plak susu formula.. tp awra aku bf penuh.. sbb susu byk.. maybe sbb aku mkn byk.. n dibantu oleh set bersalin shaklee kot..h3he.. part buah2an aku berani makan limau sunkist n anggur jerk.. so ape lg korang ..heaven kan time pantang mkn anggur..wee..;)..

SET BERSALIN

kali ni aku tak beli set bersalin yg jamu2 ni.. aku prefer amek vitamin..aku beli set bersalin shaklee dr sorang kawan.. sbbnya saje nak cuba.. n Alhamdulillah.. mmg berguna.. coz awra dpt prolonged jaundice. . So mmg tak boley aku nak mkn jamu2 bagai ni.. nasib ader vitamin2 nie.. mmg bertenagalah aku.. tak de la lesu sgt .. n susu jugak Alhamdulillah byk.. so korang boleh la cuba kalo nak.. n masa aku amek drh utk.check up sebulan bacaan darah hb aku 13.  berapa ntah.. ok sgt2.. maklumla darah nifas pun belom berenti lagi aku ni..dah sambung period pulak.. n lagi best vitamin ni boleh amek terus lepas bersalin..takyah nak tunggu2 2 minggu ke.. so jamu aku akan amek lepas 2 bulan nanti.. isau jugak aku makn byk siap mkn vitamin n jamu pulak tak ambik boley ke berat nak turun.? Mcm tak caye berat ttp turun 11 kg..huhu.. ok la dr tak turun langsungkan.? Cuma kalu aku kurang makan mesti lg turun ni.. but tak boley..asik lapooo je la aku ni..

Berbengkung

Oleh kerana aku ni asik bersalin operate jer mmg ssg sket nak bengkung2 bagai ni
. Tp masa dah kurang kesakitan kat perot tu aku dah start pakai bengkung beutiful .. tu pun bengkung je aku berani pakai seluar belum lagi.. coz aku isau tmpt luka berpeluh n melambatkan luka nak sembuh.. pakai bengkung baru la nampak mcm ader shape ..hihi.. mmg shape udah lari.. org laki jgn demand sgt.. perempuan yg bersalin operate mmg aka buncit sikit perot dia kat bahagian atas.. tu mmg dah diakui oleh dokte kesan dr belahan perot.. so aku dah 3x belah.. :(..nampak kebuncitan itu..  so usben u redha je la herk.. dah 4 tu ai kasi kat u.. hmmm... tak pe lepas ni byk masa aku nak bina badan..ewahhhh.. dah tak de ngandung2 lagi.. kasi chance kat mama ye..!;)..

BERTUNGKU

Ahai.. mmg tak la aku bertungku2 ni.. tak sempat.. kang tungku da sejuk baruuu aku ade masa nak rehat..abes caner.?.. nasib aku la kan..

ape pun aku berdoa agar Allah beri aku kesihatan yg baik..  Allah lebih mengerti.. aku mmg tak la baring2 sgt time berpantang ni.. kadang pilu jugak hati..tp ape boley buat.. nak tanak kena jugak cebokkan anak.. nak tanak kena jugak aku mandikan amni..coz nak tunggu papa dia.. nanti ptg baruuu amni mandi..  aku is tak tahan.. so pelan2 aku mandikan amni..kepada ibu2 yg senasib mcm aku.. tak pe..jgn pikir negative. . Sentiasa igt Allah.. Insya Allah ..

Ehhh.. dah lerr.. nak mandikan baby awra dulu.. tata..


#12 hari to go..chaiyokkk!


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Nak tau jantina anak semasa mengandung melalui selera makan

tajuk macam ye ye ajerk...heheheh...sila abaikan tajuk...sajer wuat gimik...just nak share jerk ngan korang2 pengalaman aku time preggy dulu...maklum ler mengandung pun dah 4 kali...tapi anak baruuuu 3 heheh... 1) masa pregnant a qi l (anak sulung) aku suka sgt:-.. -suka sgt menda manis....kuey manis...colat...eskrim...ape2 yg manis lerrr... -suka makan ikan...tapi x ler makan seafood lain...ikan mmg suka sgt2... -suka tido mengiring ke kiri...(coz baby dok belah kanan...tanak tindih baby..) -suka kemas2...masak bagai... -suka cekodok pisang (hasilnyer anak pun suka makan pisang..hahah..) tapi...x suka :- -makan bege bese tuh...ala...mcm Ramlee bege tuh....x suka rasa dia...(bege mcd suka plak...hhahah..) -x suka sgt mkn ayam or masak ayam...eee  geli rasa masa tuh... n resultnyerr aku dapat..baby boy...;) 2)masa pregnant akif (anak ke 2) - sama mcm pregnant aqil...suka manis2...x suka makan ayam...n sumer nyer adalah sama di atas.. - mengidam sgt nak p cameron.

Kunci jatuh bawah lif

Salam Jumaat..penghulu segala hari.. Semalam petang akak overtime.. alek kul 7 pm.. terpaksa korang.. keje kemain banyak.. tak terkejar akak..mana nak kejer anak2 sekolah lg.. nasib ade usben tlg jagakan anak2 kat rumah sementara akak sampai.. ok berbalik kepada citer sebenar.. Masa lif da sampai tingkat bawah (G).. boleh masa nak keluar tu Akif (akak bawak dia p opis) berdiri betui2 kat pintu lif then terlepas kunci kete. OMG... kunci dah jatuh bawah lif.. huhu..perasaan akak ketika itu amat marah ye korang..geram jer tgk akif masa tu.. ye la..dah la alek lewat.. boleh plak dia tak pegang betui2 kunci tu.. dah jatoh..:((.. dlm imaginasi akak rasa nak gegar2 jer badan akif..nape dia lepaskan kunci tu.. nasib akal akak sempat selamatkan akif.. salah akak jugak..nape bagi dia peganng kunci tu.. :(.. mmg biasanya akak tak penah bg dia pegang kunci kete ..biasa smpai kete baru akak akan keluarkan kunci..tapi benda dah nak jadikkan.. so naiklah bus akak dua beranak semalam.. nasib deka

Perempuan mengandung- Sensitif

Kata orang wanita mengandung ni sensitif ye dak..?? hormon tak berapa nak stabil.. hari ni nyaris tak amek emergency leave.. akibat ketidakstabilan hormon aku ni.. memandangkan cuti tinggal 2 hari baik aku datang keje jerk.. simpan untuk hal2 yg lebey cemas. Sejak menjangkau umur 30 an ni b la preggy mmg aku byk letih.. mcm entry sebelom2 ni kan.. keje rumah memang byk aku tak abes buat.. bab melipat kain.. haihhh tak de mood aku nak lipat.. nak plak si kenit asal aku lipat kemain dengki dia.. mesti nak punahkan.. nak marah.. kecik je aku nengok.. last2 aku campak je kain dalam bilik.. senang hati tgk super spontan II.. aku suka Jep n Pak Yus..kikiki.. ni kain baju anak2 plak kemain membukit dah aku nengok.. esok la nampaknya keje kemas mengemas ni.. Ok mari kita ke bilik ayor pulak.. minggu lepas dah aku sental bilik air anak2 .. tp idak la aku daya nak menyental 2 bilik air sekaligus.. itu mencarik pasal namanya.. so buat2 tak nampak je kesan kotoran itu.. tunggu2 jugak kalo en