Langkau ke kandungan utama

Tempat2 menarik @ Cameron Highland



Butterfly farm

Tajuk mmg sedikit poyo..wekekeke...padahal x melawat mana sgt pown..tapi ader la jugek kanzzz...:)
Destinasi ke-2  selepas check in adalah butterfly farm....sajer bawak anak2 tgk n pegang rama2 secara dekat..satu kaedah pembelajaran bukan..???hihihi...masuk tiket dewasa RM 3 x silap n budak2 RM 1 x pun RM 2...aku pon dah lupa plak...

anak2 mmg teruja masuk sini walaupun pada aku menda lah tempat ni...x ader aper serius....tapi boley lah...ader kandang katak beso...rabbit...ular...anjing..ayam beso...ikan...chipmunk...eh mcm2 plak ader kan...tapi x ler aku snap gambo2 tuh coz time tu tab plak wat hal...memory penuh plak..adoiii...yg best lg aku da mcm cikgu tadika bwk anak murid p rombongan...hikhik...setiap kandang aku akan explain segala mcm menatang tuh...besttt...heheheh

 rama2 jinak...leh pegang2...time ni jerk amni berjaga..peh tu..zzzzzzZZZ



kat kolam ikan...

Anak2 sgt takut dengan segala jenis serangga..termasuk sekecik semut..tak tau la ngaper..maybe derang jarang jumpa menatang2 nie..coz kat umah aku mmg x der ler..kecuali semut..mmg byk..hmmm...tapi walaupun takut nak jugak bergambo ngan rerama ni..tapi kena letak atas beg...hehehe...





Kea Farm

kalu datang sini mesti korang nak singgah sini kan...ye lahh nak bwk ole2 alek..untuk kengkawan..sedara mara..x kurang jugak yg nak wuat stok sayur ..hehehe..mmg rambang mata wehhh...aku rasa nak borong sumer menda...tapi time ni ader kekangan pulak..aku dukung Amni...Anakku ni mmg tanak dok dlm stroller...so sumer menda en usben kena bawak..sian dia..

Hari tu tak byk menda lah aku boley borong..n sorry jugak guys x byk gambo aku snap..tgn penoh...tiba kat kea farm dah petang..dlm kul 5 lebey..so ramai penjual da nak tutup kedai...ari tuh aku dpt borong stoberi satu tray besar ngan harga RM 30...okeyyy la tuh...puas makan stoberi...nyumm..nyummm...kat sini jugak rasanya tak sah kalo x beli keledek ngan jagung...aku beli jagung 2 longgok RM15 ader 16 tongkol...memandangkan muatan dah sarat..jadi borong ubi keledek 1.5kg sajerk..tu sumer RM10..aduih..mmg manis keledek cameron..rugi borong sikit...huhu...bunga2 tak pulak aku jengah..malas...nanti mesti terjebak jugak...wekekeke..

Ader tips kalo nak membeli sourvenior kat sini..ala menda magnet tuh...korang beli la kedai yg depan sekali tuh...yg ader kain rentang besar satu menda magnet RM 1...kitowang beli kat dalam...5 RM 10..puiii...terkena dah akuuu...kalo nak beli teh pon sama..beli kat depan tu...2 RM 9..haaa..murah...kalo kat dalam 2 RM 10..tapi x tau la kalo korang tau ader tmpt murah lagi..sila bagi info erk..hihi...



mcm2 perisa teh ni...aku amek setiap perisa...sajer nak bagi kaum kuarga rasa teh stoberi..laici..mangga..rose...oren..lemon...hmmm...sdap gak...;)

Anak2...upah depa beli mainan...sebab teman mama n papa sopin..seb bek mintak kipas kecik tu ajerk..kalo yg besaq..ayakkkk...kopak lagi mama korang..huhu...so..abes dah bab nyoping....


Alek2 terus ngap itu buah stoberi...heee...aku plak dah dok telan liuq nih...cehhh...




Buah Besar (Replika)

Hohoho...x sah kalo x bergambo kat sini..mcm da wajib plak kalo dah datang sini..lagi pun bawak budak2 ni best...dah tentu dia jakun nengok buah gedabak beso tuh..mueheheh,,...siap tnya ley makan dak mama buah stoberi nihhh....alahaaiiii anak...;)..Tempat ni kat Tanah Rata Jerk...

waktu ni dah panas sket...11 lebey kot...tapii..buah2 tu ttp sejuk jerk...hiii...dulu datang 5 taun lepas aqil sorang jerk bergambo kat sini...haaa..ni dah ader kemajuan...udah 3 anakku..hehehe...maybe next time 4 plak kowt...;)

my new baby...emmuahsss..



M.A.R.D.I

Rasanya tempat ni pon sgt menarik utk dilawati...lepas nengok buah besar amek jalan terus jerk da sampai sini..located still kat Tanah Rata...masuk kena baya..RM 3 untuk dewasa..RM 1 utk kanak2 12 taun ke atas..kalo x silap..da lupa plak utk kanak2...coz ari tu anak2 aku masuk free..heheh...

Kat sini ader taman English...gambo2 kat taman tuh x menjadik coz tablet aku tibe2 camera x leh function..so siuttt...huhu..so x der gambo kat taman tuh...sorry uolls...gambo tanaman jugak aku x snap..coz time aku datang ni bukan musim agaknyer..tomato..lom masak..buah labu dah nak buruk...huhu..tapi kowang jgn lepas peluang singgag sini taukkk...besttt....

cantik aku nengok pokok bunger tergantung nih...

Haaa...kat dalam ni pon ader owang jual stoberi coklat...nak petik buah pon boley..tapi bayo ler lepas tuh...sajer nak tunjuk kat akif cemana rupa pokok stoberi sebenar...sesungguhnya anakku akif amat sukaaa ngan stoberiiii....
Bergambo kat replika stoberi...hihi

Bunga2an jugak cantik2..aku x sempat nak snap n bergambo coz anak2 x izinkan aku nak gediks2 sgt..hehehhe...mana yg sempat jerk larrr...
Okeh...sekian dulu lahh...sebenarnya  byk sgt tempat menarik...tapi aku pon x sempat nak jengah...Rose Farm tutup plak ari tuh....Lavender Farm pown santik...x silap atas Brinchang lagi...mmg giler santek nengok dr luar...ok note: len kali dtg nak p tempat2 lom p pulaks..;)... Nak chek in kat Equtorial Hotel plaks..rituh ader nengok dalam Groupon...sgt dekat ngan itu Kea Farm...


Timer kaseh sudi baca..pada yg belom penah sampai Cameron Highlands semoga leh jadik guide utk korang..hihi..mana yg dah berpuluh kali pi...x yah baca pon x per..korang tentu dah teror hihi..okeh...babai...;)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Nak tau jantina anak semasa mengandung melalui selera makan

tajuk macam ye ye ajerk...heheheh...sila abaikan tajuk...sajer wuat gimik...just nak share jerk ngan korang2 pengalaman aku time preggy dulu...maklum ler mengandung pun dah 4 kali...tapi anak baruuuu 3 heheh... 1) masa pregnant a qi l (anak sulung) aku suka sgt:-.. -suka sgt menda manis....kuey manis...colat...eskrim...ape2 yg manis lerrr... -suka makan ikan...tapi x ler makan seafood lain...ikan mmg suka sgt2... -suka tido mengiring ke kiri...(coz baby dok belah kanan...tanak tindih baby..) -suka kemas2...masak bagai... -suka cekodok pisang (hasilnyer anak pun suka makan pisang..hahah..) tapi...x suka :- -makan bege bese tuh...ala...mcm Ramlee bege tuh....x suka rasa dia...(bege mcd suka plak...hhahah..) -x suka sgt mkn ayam or masak ayam...eee  geli rasa masa tuh... n resultnyerr aku dapat..baby boy...;) 2)masa pregnant akif (anak ke 2) - sama mcm pregnant aqil...suka manis2...x suka makan ayam...n sumer nyer adalah sama di atas.. - mengidam sgt nak p cameron.

Kunci jatuh bawah lif

Salam Jumaat..penghulu segala hari.. Semalam petang akak overtime.. alek kul 7 pm.. terpaksa korang.. keje kemain banyak.. tak terkejar akak..mana nak kejer anak2 sekolah lg.. nasib ade usben tlg jagakan anak2 kat rumah sementara akak sampai.. ok berbalik kepada citer sebenar.. Masa lif da sampai tingkat bawah (G).. boleh masa nak keluar tu Akif (akak bawak dia p opis) berdiri betui2 kat pintu lif then terlepas kunci kete. OMG... kunci dah jatuh bawah lif.. huhu..perasaan akak ketika itu amat marah ye korang..geram jer tgk akif masa tu.. ye la..dah la alek lewat.. boleh plak dia tak pegang betui2 kunci tu.. dah jatoh..:((.. dlm imaginasi akak rasa nak gegar2 jer badan akif..nape dia lepaskan kunci tu.. nasib akal akak sempat selamatkan akif.. salah akak jugak..nape bagi dia peganng kunci tu.. :(.. mmg biasanya akak tak penah bg dia pegang kunci kete ..biasa smpai kete baru akak akan keluarkan kunci..tapi benda dah nak jadikkan.. so naiklah bus akak dua beranak semalam.. nasib deka

Perempuan mengandung- Sensitif

Kata orang wanita mengandung ni sensitif ye dak..?? hormon tak berapa nak stabil.. hari ni nyaris tak amek emergency leave.. akibat ketidakstabilan hormon aku ni.. memandangkan cuti tinggal 2 hari baik aku datang keje jerk.. simpan untuk hal2 yg lebey cemas. Sejak menjangkau umur 30 an ni b la preggy mmg aku byk letih.. mcm entry sebelom2 ni kan.. keje rumah memang byk aku tak abes buat.. bab melipat kain.. haihhh tak de mood aku nak lipat.. nak plak si kenit asal aku lipat kemain dengki dia.. mesti nak punahkan.. nak marah.. kecik je aku nengok.. last2 aku campak je kain dalam bilik.. senang hati tgk super spontan II.. aku suka Jep n Pak Yus..kikiki.. ni kain baju anak2 plak kemain membukit dah aku nengok.. esok la nampaknya keje kemas mengemas ni.. Ok mari kita ke bilik ayor pulak.. minggu lepas dah aku sental bilik air anak2 .. tp idak la aku daya nak menyental 2 bilik air sekaligus.. itu mencarik pasal namanya.. so buat2 tak nampak je kesan kotoran itu.. tunggu2 jugak kalo en